Agenda
MENU
presentatiesworkshopscoachingreferentiesharry slagmancontact

You've got mail...

Eén keer per 4 weken post ik een korte blog over leiderschap, ondernemen, communicatie en storytelling.

Praktische tips, een kort verhaal of een eigen belevenis. Schroom niet om me te laten weten wat je ervan vindt of wanneer je er meer over wilt weten.

Ik nodig je van harte uit om je op mijn blog te abonneren. En... als je de post de moeite waard vindt, waardeer ik het als je deelt! Net als een goed verhaal...

Mijn laatste blogs:

03-01-2018: Mesmerized...de saleskracht van een verhaal!

14-11-2018: "Shut up, haal adem en gun mij dat ook!"

17-10-2018: "Schat, heb jij nog agendapunten voor vanavond?"

05-10-2018: Dé Oktobermeeting!

28-09-2018: 4 X "JA" als voorwaarde van Leiderschap

 

 

 

 

 

 

Abonneer je op deze blog
Stories are just data with a soul

Have you ever been....mesmerized?

Ik hoorde het steeds vaker en inmiddels weet ik dat het "gehypnotiseerd"  betekent, maar heb jij enig idee waar het woord "mesmerized" vandaan komt? Ik wist het niet...

Franz Anton Mesmer

In de tweede helft van de 18e eeuw behandelde de Duitse astroloog en arts Franz Anton Mesmer zijn patiënten door diep in hun ogen te kijken en magneten voor het gezicht heen en weer te zwaaien. Hoe hij daar op was gekomen weet niemand, maar hij was ervan overtuigd dat blokkades de natuurlijke processen ons lichaam verstoorden.

Hij geloofde dat zijn doordringende blik en de zwaaiende magneten de natuurlijke orde in het lichaam van de patiënten herstelden en allerlei kwalen als sneeuw voor de zon deed verdwijnen. Volgens de overlevering zou hij hoofdpijn, blindheid, verlamming en een lange lijst van andere kwalen hebben genezen.

Beroemdheid

Steeds meer mensen namen zijn geloof over en Mesmer werd een beroemdheid. Hij maakte als een heuse Justin Bieber een tour langs de grote steden van Europa om de medische vooruitgang (en vooral zijn gelijk) te demonstreren. Hij beweerde dat, wanneer hij met zijn patienten werkte, hij niet alleen volledige controle kreeg over hun acties, maar ook over hun gedachten, hun beeld van de werkelijkheid en hun gevoelens. 

Na een behandeling gaven patiënten terug; "I was mesmerized..." Een nieuw woord was geboren!

Waarom zou jou dit interesseren?

  • Je vergeet nooit meer de oorsprong van het woord "mesmerized", omdat ik het je heb uitgelegd binnen de context van een verhaal. Zo onthoud je het makkelijker dan wanneer ik had gezegd "het woord mesmerized vindt zijn oorsprong in de hypnosepraktijken van Dr. Franz Mesmer"
  • Succesvolle Salesmanagers gebruiken de kracht van een verhaal om te "hypnotiseren." Ze doen wat de dokter deed bij zijn patienten, maar gelukkig zonder de zwaaiende magneet en het griezelige staren.

Saleskracht van een verhaal

Wanneer mensen een verhaal horen, grijpen ze terug op eigen ervaringen. Verhalen roepen herinneringen én emoties op. Goede Salesmanagers maken daar dankbaar gebruik van en nemen klanten en prospects mee in een verhaal, mee op reis.

Bij het luisteren naar een verhaal, verplaatsen mensen zich in de wereld van het verhaal. Ze voelen de emoties en zien de beelden in hun gedachten. Die emoties maken dat de beelden blijven hangen. Verhalen worden 22 keer beter onthouden dan alleen maar feiten en cijfers. 

Sales gaat niet alleen over het vinden en pakken van kansen, het gaat ook om het in gang zetten van een verandering; klanten helpen van A naar B te komen. 

Het zou makkelijk zijn om tegen een klant te zeggen, "je bent nu hier, maar je zou daar moeten zijn," En dat de klant vervolgens reageert; "oh ja...natuurlijk." Maar helaas... zo werkt het niet.

Wanneer je verhalen vertelt en klanten mee op reis neemt, begrijpen ze niet alleen waar ze willen zijn, ze voelen het en zien het. En als dat gevoel anders en beter is dan hoe ze zich nu voelen, gaan ze mee....met jou!

Sales met een verhaal; Storytelling!

Productspecificaties, scherpe tarieven en het braaf doorlopen van "verkoopfases" zijn zelden de reden om met jou in zee te gaan. Klanten kopen oplossingen. En die kopen ze van mensen.

Wil jij weten hoe je verhalen effectief toepast binnen Sales? Hoe je klanten mee op reis neemt van A naar B? Kijk eens naar de geplande trainingen of neem contact met me op.

Wil je eerst lezen hoe anderen het hebben ervaren, met trots verwijs ik je naar de referenties.

Zo...weer wat geleerd.... :-)

Bron: https://www.rainsalestraining.com/blog/the-power-of-storytelling-in-sales

Overige blogposts:

03-01-2019Have you ever been....mesmerized?
14-11-2018Shut up, haal adem en gun mij dat ook!
17-10-2018Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering?
05-10-2018De Oktobermeeting!
28-09-2018Vier keer JA als voorwaarde van Leiderschap!
15-08-2018NU Sport: De derby Verkoop - Inkoop is geeindigd in een bloedeloze 0-0
11-07-2018Mijn zoon is geen Neymar!
19-06-2018Drie vette valkuilen... waar een Spreker overheen kan springen
31-05-2018My impossible...
14-05-2018De best getrainde Salesmanager aller tijden. Of toch niet?
30-04-2018Alle aandacht...in 2 minuten...
05-04-2018Mijn eerste keer was geweldig...
28-03-2018Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk nemen. Toch?

Komende workshops ...

19 februari 2019
Presenteren met een verhaal; Storytelling

"Pfff...wat een saaie presentatie...."

Wil je niet dat ze dat over jou zeggen? Wil je de aandacht vasthouden, jouw boodschap overbrengen? Je medewerkers, collegae en klanten in actie krijgen? 

Mooi! Dat is wat je leert in deze workshop!

Lees meer

19 maart 2019
Leiderschap met een verhaal; Storytelling

"Ja, dat is mijn baas, maar... hij is cool. Ik geloof hem...én ik vertrouw hem"

Wil jij invloed zonder dé baas te zijn? De club in beweging krijgen?

Mooi...in deze workshop leer je hoe!

Lees meer

Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...

Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl

Op de hoogte blijven van
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’
Ontwerp & realisatie
Regenmakers Reclamestudio
Onze algemene voorwaarden