Agenda
MENU
presentatiesworkshopscoachingreferentiesharry slagmancontact

You've got mail...

Eén keer per 4 weken post ik een korte blog over leiderschap, ondernemen, communicatie en storytelling.

Praktische tips, een kort verhaal of een eigen belevenis. Schroom niet om me te laten weten wat je ervan vindt of wanneer je er meer over wilt weten.

Ik nodig je van harte uit om je op mijn blog te abonneren. En... als je de post de moeite waard vindt, waardeer ik het als je deelt! Net als een goed verhaal...

Mijn laatste blogs:

28-03-2019: De hoofdrol gaat naar...?

03-01-2018: Mesmerized...de saleskracht van een verhaal!

14-11-2018: "Shut up, haal adem en gun mij dat ook!"

17-10-2018: "Schat, heb jij nog agendapunten voor vanavond?"

05-10-2018: Dé Oktobermeeting!

 

 

 

 

 

 

Abonneer je op deze blog
Stories are just data with a soul

De hoofdrol gaat naar...?

Ik geniet van al mijn trainingen, maar van de training “Sales met een verhaal; Storytelling!”  nog net een beetje meer. Heerlijk om mijn oude en nieuwe passie te combineren en verfrissend om met ambitieuze salesmensen op te zoek te gaan naar "hoe maak je het verschil"  in concurrerende markten.

En…er is geen training waarin “leerdoelen”  zó snel en zó duidelijk worden als in deze training…

Demonstratie of verhaal

Een week of 3 geleden stond de training in Breda gepland. Met een groep van 6 trapten we om 9.30 uur de dag vol energie af. Het is mijn gewoonte om snel op zoek te gaan naar een eerste verhaal van de deelnemers. Een mooie manier om het "startpunt" van de deelnemers te bepalen en deze verhalen vormen de basis van waaruit we de rest van de dag aan de slag gaan.

Zo vroeg ik een vrijwilliger naar voren te komen en een eerste verhaal te vertellen op basis van de Storytelling criteria waar we het eerste uur aan hadden gewerkt.

Hij vertelde...nee, beschreef een (ongetwijfeld geweldig) technisch product, vol eigenschappen,  jargon en afmetingen. Indrukwekkend, maar nergens in het 5 minuten durende verhaal sprak hij over “mensen.” Toen ik hem vervolgens vertelde dat hij zojuist een product demonstratie had gegeven en geen verhaal had verteld, was hij even volledig in de war.

“Dit is wat Marketing met ons heeft gedeeld als het verhaal. En dit is wat ik tijdens de producttraining heb geleerd”

Zo werkt het niet!

Producten zijn bedacht en ontwikkeld door én voor mensen. Ze zijn gemaakt om mensen te helpen. Dan moet je het ook over mensen hebben. Het moet gaan over klanten die het product gebruiken, gaan gebruiken of hebben gebruikt.

Het moet gaan over een wereld zonder en over een wereld met jouw product. Wat het hem of haar kan brengen en wat dat voor hem of haar gaat betekenen.

Zonder klanten heb je niets aan je product…en zonder klanten heb je dus ook geen verhaal.

Misverstand

Misschien is dit wel het grootste misverstand dat ik tegenkom in mijn samenwerking met bedrijven. Ze willen het zo graag hebben over hun dienstverlening en over hun produkten dat ze vergeten mensen centraal te stellen in hun communicatie.

Producten en diensten, maar ook offertes, leaflets, flyers en brochures. Het zijn allemaal dode dingen en gaan pas iets doen als er echte mensen in voorkomen.

Wat je ook wilt bereiken en welk verhaal je daarbij ook wilt vertellen. Niet het product speelt de hoofdrol, dat doen mensen. Altijd!

Gelukt!

Aan het einde van de training werden 6 prachtige verhalen verteld. En...het indrukwekkende product bleek inderdaad indrukwekkend. Ik snapte waar het over ging en had helder voor ogen wat je er allemaal mee kan en hoe dat de werkomgeving van vele mensen kan verbeteren. Jammer genoeg behoor ik niet tot de doelgroep...

Sales met een verhaal; Storytelling!

Wil jij leren hoe je mensen de hoofdrol geeft in je communicatie en hoe je het verschil kunt maken in jouw markt. Hoe je verhalen effectief toepast binnen Sales? Hoe je klanten mee op reis neemt van A naar B? 

Kijk eens naar de geplande trainingen of neem contact met me op.

Wil je eerst lezen hoe anderen het hebben ervaren, met trots verwijs ik je naar de referenties.

Overige blogposts:

28-03-2019De hoofdrol gaat naar...?
03-01-2019Have you ever been....mesmerized?
14-11-2018Shut up, haal adem en gun mij dat ook!
17-10-2018Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering?
05-10-2018De Oktobermeeting!
28-09-2018Vier keer JA als voorwaarde van Leiderschap!
15-08-2018NU Sport: De derby Verkoop - Inkoop is geeindigd in een bloedeloze 0-0
11-07-2018Mijn zoon is geen Neymar!
19-06-2018Drie vette valkuilen... waar een Spreker overheen kan springen
31-05-2018My impossible...
14-05-2018De best getrainde Salesmanager aller tijden. Of toch niet?
30-04-2018Alle aandacht...in 2 minuten...
05-04-2018Mijn eerste keer was geweldig...
28-03-2018Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk nemen. Toch?

Komende workshops ...

7 mei 2019
Sales met een verhaal; Storytelling

"Sorry, we hebben gekozen voor een ander. Zij hadden net iets meer..."

Wat de reden ook was. Je kon het verschil niet maken. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

In deze workshop leer je hoe Storytelling daarbij helpt!

Lees meer

16 mei 2019
Presenteren met een verhaal; Storytelling

"Pfff...wat een saaie presentatie...."

Wil je niet dat ze dat over jou zeggen? Wil je de aandacht vasthouden, jouw boodschap overbrengen? Je medewerkers, collegae en klanten in actie krijgen? 

Mooi! Dat is wat je leert in deze workshop!

Lees meer

Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...

Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl

Op de hoogte blijven van
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’
Ontwerp & realisatie
Regenmakers Reclamestudio
Onze algemene voorwaarden