Agenda
MENU
sprekerworkshopscoachingblogreferentiesharry slagmancontact

You've got mail...

Regelmatig post ik een korte blog over leiderschap, ondernemen, sales én storytelling.

Praktische tips, een kort verhaal of een eigen belevenis. Schroom niet om me te laten weten wat je ervan vindt of wanneer je er meer over wilt weten. En... als je de post de moeite waard vindt, waardeer ik het als je deelt! Net als een goed verhaal...

 Mijn laatste blogs:

20-10-2023: De Oktobermeeting

14-07-2023: De best getrainde Salesmanager aller tijden

23-06-2023: Pas op voor de vlaggenmast

12-01-2023: Mijn zoon is geen Neymar

14-08-2022: Schat, heb jij nog agendapunten?

 

Abonneer je op deze blog
Stories are just data with a soul

De Oktobermeeting!

Daar zat ik weer, net als 20 jaar geleden en 19 jaar geleden en 10 jaar geleden en 3 jaar geleden. Op rij 3 in de zaal. Links een buurman en rechts een buurvrouw, het licht gedimd en een groot beamerscherm recht voor mijn neus. Tijd voor de jaarlijkse “save-the-date.” Dé oktobermeeting.

De meeting waarin de voortgang van de resultaten wordt besproken en de eindsprint wordt ingezet richting het einde van het jaar. Lukt dat ook?

Save the Date

Ik was niet de enige die jaarlijks mocht afreizen naar een eenvoudige vergaderruimte op het hoofdkantoor of…prachtige externe locatie. Ergens aan het begin van het laatste kwartaal worden tienduizenden medewerkers bij elkaar geroepen.

Wij hielden er in de agenda al rekening mee en waren nauwelijks verrast als de “wij vragen jullie de agenda leeg te maken voor deze belangrijke bijeenkomst”  binnenkwam.

Trots

Het eerste jaar weet ik nog héél goed. Ik was trots! Als beginnend manager mocht ik aanschuiven en het voelde alsof ik de promotie van de eeuw had gemaakt. Alle belangrijke mensen bij elkaar. Mooie pakken, stropdassen, indrukwekkende presentaties en de voltallige directie. En daar mocht ík bij zijn. Ik voelde me héél belangrijk.

Het tweede jaar ook nog, het derde jaar wat minder en de jaren daarna niet meer. Wat bracht het nu helemaal? Echt geprikkeld en geïnspireerd werd ik niet. Het waren vooral veel presentaties, veel getallen en veel grafieken. Stap voor stap werden ze vakkundig doorlopen en altijd met dezelfde strekking.

“We zijn hartstikke goed bezig, maar…”, “We plussen t.o.v. vorig jaar, maar de markt…” “We groeien wel, maar…de groei vlakt af. We moeten...méér!”

Averechts

Daar zijn deze meetings niet voor bedoeld. Het werkte zelfs averechts. De vraag “kan ik op jullie rekenen” werkte niet meer. De afstand tussen veld en directie werd eerder groter dan kleiner. Een “het is ook nooit goed” overheerste. De kreet “sense of urgency” was een containerbegrip geworden.

Vanaf minuut 1 zag ik het om me heen gebeuren. Er werd op telefoons gekeken, mail gecheckt, onderling gefluisterd. Aan alles was te merken dat niet alleen ik, maar ook mijn collegae aftelden naar de afsluitende borrel.

Ieder jaar

Waarom het zo gaat? De baas van de baas die het anders wilde? Aandeelhouders, eigen belang, behoefte aan controle of een “deze meeting doen we toch ieder jaar?” Het magische antwoord weet ik niet. Vaak weet niemand het antwoord. Alleen dat is al boeiend.

Omdraaien

In de meeste gevallen is het een presentatie mét aansluitende borrel. Stel dat het omgedraaid was. Een borrel met daaraan gekoppeld een korte presentatie. Een presentatie zonder ellenlange sheets, maar een korte persoonlijke presentatie van de directeur. Een directeur, die je meeneemt in zijn eigen ervaringen en belevenissen van de afgelopen maanden. Over wat er gebeurt in de boardroom of wat hij heeft meegemaakt bij een klant.

Een directeur die beeld en geluid geeft bij de vraag die hij ons wil stellen. Die niet alleen vertelt hoe dé directeur ernaar kijkt, maar vooral hoe hij het beleeft.

"Leiderschap begint niet met cijfers, maar met bevlogen en authentieke mensen"

Volgens mij is het dan al snel een prima bijeenkomst en is de kans op groei in de maanden daarna heel wat groter. Geïnspireerd, geprikkeld en trots dat je erbij hoort. Misschien voel je in de maanden daarna zelfs de verleiding om jouw succesje, hoe klein ook, te delen met dezelfde directeur.

En dat allemaal door de belangrijkste boodschap te verwoorden in een eenvoudig persoonlijk verhaal. En...héél veel weg te laten. Mailen kan altijd nog...

Leiderschap met een verhaal; Storytelling!

Natuurlijk weet ik dat het niet overal zo gaat. Gelukkig maar! Maar denk jij na het lezen van deze blog "Hé, ik zou mijn meetings en bijeenkomsten ook weleens anders willen doen? Het moment benutten..."

Dat kan! Kijk eens naar de workshop "Leiderschap met een verhaal; Storytelling."

Durven jij en jouw collegae de challenge aan te gaan met de huidige leiderschapsstijl. Tijdens een MT-dag, een seminar of een ander event? Boek dan de presentatie "Ja, het is mijn baas, maar...hij is cool!"

Wil je eerst lezen hoe anderen het hebben ervaren? Met trots verwijs ik je naar de referenties!

Overige blogposts:

20-10-2023De Oktobermeeting!
14-07-2023De best getrainde Salesmanager aller tijden. Of toch niet?
23-06-2023Pas op voor de vlaggenmast...
12-01-2023Mijn zoon is geen Neymar!
14-08-2022Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering?
22-01-2022Oorlogsverhalen als Onboarding
26-04-2021De hoofdrol gaat naar...?
05-06-2019Succesverhalen als salestool
03-01-2019Have you ever been....mesmerized?
14-11-2018Shut up, haal adem en gun mij dat ook!
28-09-2018Vier keer JA als voorwaarde van Leiderschap!
15-08-2018NU Sport: De derby Verkoop - Inkoop is geeindigd in een bloedeloze 0-0
19-06-2018Drie vette valkuilen... waar een Spreker overheen kan springen
31-05-2018My impossible...
30-04-2018Alle aandacht...in 2 minuten...
05-04-2018Mijn eerste keer was geweldig...
28-03-2018Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk nemen. Toch?

Wat anderen zeggen ...

Sytske Schoenmakers

Ondernemer / Rebels & Roots

Coaching hielp me bij het scherp krijgen van de boodschap, maar ik werd af en toe echt gek van je vragen.

Dezelfde techniek pas ik toe op mijn eigen klanten, maar dat is bij jezelf wat lastig. En jij bent daar een meester in. Ik heb enorm gelachen en er veel aan gehad.

Ik beveel je van harte aan. Laat je mensen wel weten dat ze regelmatig de comfortzone verlaten? :-)

Imke Vis

Manager Marketing / Youseeq

"Wij zijn een tikkeltje anders dan normaal..."

Dit motto, ons motto, stond in de schijnwerpers afgelopen vrijdag. Met het hele team volgden wij een workshop van Harry. Hij nam ons mee in de zakelijke kracht van verhalen en liet ervaren wat een verhaal écht goed maakt.

Dat Youseeq een tikkeltje anders is weten wij allemaal wel, maar hoe dat er in de praktijk eigenlijk uit ziet? Tja....

We gingen aan de slag met persoonlijke ervaringen die alles zeggen over "een tikkeltje anders" en deelden dit vervolgens met elkaar. Dit gaf inzicht en leverde ontzettend veel inspirerende verhalen op. Mooi om te horen hoe iedereen "anders" toch net iets anders vindt.

Uitgebreid stonden we stil bij de vraag "wie is mijn publiek." Je kunt nog zo'n goed verhaal hebben, als het niet aansluit bij degene tegenover je, valt je verhaal compleet in het water. We leerden hoe je jouw verhalen zo kunt "tweaken" dat het passend is voor ieder publiek.

Het was niet alleen een ontzettend waardevolle dag. We hebben er als team een heerlijke boost energie van gekregen!

Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...

Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl

Op de hoogte blijven van
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’
Ontwerp & realisatie
Regenmakers Reclamestudio
Onze algemene voorwaarden